Zostań storytellerem, czyli 6 kroków tworzenia wciągającej opowieści o sobie samym

Codziennie tworzysz i opowiadasz historie. O sobie, o produktach i usługach, które sprzedajesz, oraz o tym, w jaki sposób widzisz rzeczywistość. Robisz to naturalnie, często nie zdając sobie sprawy z tego, że to, co mówisz i robisz, kreuje konkretną wizję Twojej osoby i Twojego biznesu. Taka jest moc storytellingu, czyli jednego z najskuteczniejszych narzędzi marketingu. Jak go efektywnie używać, aby budować wizerunek silnej i atrakcyjnej marki osobistej, która przyciąga tłumy? Oto 6 kroków, które pomogą Ci stworzyć wciągającą opowieść o sobie samym.

  1. Określ charakter i wygląd bohatera.

Każda historia kręci się wokół charyzmatycznego bohatera. Ma on określone, wyraziste cechy osobowości, z którymi odbiorca chętnie się utożsamia. Kreując markę osobistą, wyodrębnij swoje najmocniejsze cechy i wokół nich zbuduj silną i fascynującą osobowość. Następnym krokiem jest określenie wyglądu, który stanowi dopełnienie osobowości. To, jak się ubierasz i jaką masz fryzurę, wpływa na odbiór Twojej historii. Czy jeśli idziesz na galę, założysz zabawny T-shirt i marynarkę, a całość zwieńczysz najmodniejszymi okularami? A może wybierzesz dopasowany garnitur prosto od krawca? Takie – dla niektórych nieistotne – wybory odgrywają bardzo ważną rolę, przekazując konkretną informację odbiorcom.

  1. Wybierz miejsce akcji.

Miejsca, w których przebywasz, również wiele mówią o Twojej marce. Jeśli chcesz pozycjonować się jako osoba, która nieustannie się rozwija, szuka innowacyjnych rozwiązań i przebywa w inspirującym środowisku, warto, abyś wziął udział w konferencji lub warsztatach. Miejsce akcji, czyli Twoja scena, jest nieodłączną częścią każdej historii.

  1. Znajdź sojuszników i wrogów.

Żaden bohater nie działa w próżni. Ma on określonych sojuszników, z którymi trzyma, i wrogów, z którymi walczy. Jeśli chcesz pozycjonować swoją markę osobistą jako proekologiczną, zaangażuj się w akcje ekologiczne. Jeśli chcesz być postrzegany jako profesjonalista, nie wrzucaj na Facebooka zdjęć z imprezy suto zakrapianej alkoholem. To, z kim trzymasz, ma znaczenie i stanowi ważny element Twojej historii.

  1. Dobierz odpowiedni język.

Mów językiem zrozumiałym dla Twoich odbiorców. Określ zasób słów, który Cię określa i umożliwia zrozumiałą komunikację z Twoją grupą docelową. Nie zapomnij też, że nie tylko to, co mówimy, ma wpływ na odbiór komunikatu, ale także to, jak to robimy. Ton głosu, gesty towarzyszące wypowiedzi, mimika – to wszystko tworzy spójny obraz Twojej osoby.

  1. Zrób listę określonych zachowań.

Kiedy buduje się własną opowieść i chce się stworzyć silną markę osobistą, należy bardzo uważać na swoje zachowanie. To ono w dużej mierze determinuje nasz obraz. Zrób sobie listę pięciu rzeczy, których nie powinieneś robić, bo nie pasują do Twojego brandu. Jeśli będziesz miał to spisane, kilkakrotnie się zastanowisz, zanim zrobisz coś, co na stałe może zaszkodzić Twojej opowieści. Analogicznie: wypisz pięć potencjalnych zachowań, które idealnie wpisują się w Twoją historię. Będą one dla Ciebie wyznacznikiem granic, w których obrębie tworzysz fabułę.

  1. Wskaż morał.

Każda opowieść ma jakiś morał. Tworząc historię swojej marki osobistej, pamiętaj, że ostatecznie musi ona przekazywać coś konkretnego odbiorcy. Wszystko, co robisz i mówisz, oraz to, jak wyglądasz, ma stworzyć wyrazistą osobowość, która jest kojarzona z konkretnymi emocjami. Zastanów się, co chcesz przekazać swoim odbiorom i jaki morał mają wyciągnąć z Twojej opowieści, i zawsze o nim pamiętaj. Niech ten przekaz z biegiem czasu się nie rozmyje.

 

Storytelling niepodzielnie króluje w strategiach marketingowych na całym świecie. Umiejętność konstruowania wciągających opowieści jest niezbędna, żeby wzbudzić określone emocje u odbiorców i nawiązać z nimi długofalowe relacje. Niezależnie od tego, czy budujesz markę osobistą, czy kreujesz opowieść swojego produktu lub usługi, pamiętaj, żeby być w tym wszystkim autentyczny. Odbiorcy utożsamią się tylko z tą marką, której wierzą.

Jeżeli zainteresował Cię ten temat i chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat storytellingu, weź udział w najbliższej edycji EdduCamp. Widzimy się już 10–12 sierpnia w Warszawie! Poznaj program wydarzenia >>

Brak opinii

Bezpłatne Szkolenie Online

z dr. Mateuszem Grzesiakiem

niedziela

22 kwietnia

godz.

20:00

x