Jak znaleźć lepszą pracę w nowym roku?

Chcesz zmienić pracę? Zrób tak jak Steve Jobs, który pewnego dnia zadzwonił do założyciela firmy HP Billa Hewletta i… został zatrudniony. Twórca Apple bezpośredniości zawdzięczał swoją pierwszą pracę, którą rozpoczął w wakacje, gdy miał 12 lat. Szczeniacki traf, a może pierwszy krok do odniesienia sukcesu? A czy Ty już wiesz, gdzie chciałbyś pracować?

Frustrują Cię monotonne obowiązki, które musisz wykonywać każdego dnia? Masz wrażenie, że cały czas robisz to, co powinieneś, nie zaś to, co naprawdę lubisz i chcesz? Nie możesz się doczekać, aż wyjdziesz z biura? Nie znosisz swoich współpracowników? Jeżeli na więcej niż jedno z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to znaczy, że nadszedł czas, aby rozważyć zmianę pracy.

Nie rób tego jednak pochopnie. Dzięki przygotowaniu i odpowiedniemu planowi działania zwiększysz prawdopodobieństwo wyboru właściwego pracodawcy i odniesienia sukcesu na rozmowie kwalifikacyjnej.

Szukanie nowej pracy – 5 kroków

Odkryj swoją pasję.

Zadaj sobie pytanie, co byś zrobił, gdybyś wiedział, że zostało Ci jeszcze np. tylko pięć lat życia. Gdzie wtedy chciałbyś być, czym się zajmować? Drugie pytanie, które jest pomocne w identyfikowaniu naszych zainteresowań i potencjału, brzmi: gdybyś miał nieograniczone zasoby finansowe, co byś zrobił? Odpowiedzi na te lub podobne pytania pozwolą uzyskać informacje na temat tego, co, dla kogo i po co robisz, a więc odnaleźć w życiu cel, któremu chcesz się poświęcić. Jeżeli nie wiesz, jaki jest cel, tym samym nie jesteś w stanie podjąć odpowiednich działań, m.in. znaleźć pracy, która da Ci nie tylko zadowalające wynagrodzenie, lecz także satysfakcję.

Stwórz odpowiedni wizerunek w social mediach.

Według raportu Global Recruiting Survey 2016 prawie 40% rekruterów korzysta z mediów społecznościowych jako głównego źródła pozyskiwania nowych pracowników. Jeżeli więc nie ma Cię na Facebooku (15,5 mln użytkowników w Polsce) lub LinkedInie (2 mln), świadomie zabierasz sobie szansę, żeby inni Cię znaleźli. No dobrze, powiesz teraz: „Mam konto na Fejsie i super, nic nie muszę robić”. OK, masz konto, ale czy przyglądałeś się niedawno swojemu zdjęciu profilowemu albo ostatnim wpisom, gdy dzieliłeś się ze znajomymi wrażeniami po imprezowym wieczorze, podczas którego nie stroniłeś od alkoholu? Tak, takie rzeczy też widzą rekruterzy i oceniają Ciebie, czyli Twój personal brand, właśnie na ich podstawie.

 

Pamiętaj, że marka osobista nigdy nie funkcjonuje wyłącznie dla Ciebie, ale przede wszystkim dla innych. Spójna koncepcja własnej marki osobistej i wykreowany wizerunek w internecie to jedne z warunków znalezienia satysfakcjonującej pracy.

 

Odkrycie tego, kim naprawdę jesteś, i zaprezentowanie Twoich najlepszych stron w postaci personal brandu daje Ci motywację do działania. Ponadto otwiera przed Tobą nowe możliwości, zarówno zawodowe, jak i towarzyskie i rodzinne.

Networking, czyli dlaczego warto sobie pomóc?

W pierwszej chwili myślisz, że lepiej nie pytać dalszych znajomych, czy słyszeli o jakiejś ciekawej ofercie pracy, która mogłaby Cię zainteresować. Mówisz: „Poradzę sobie sam”, i wysyłasz CV, ale nie dostajesz odpowiedzi… Pora zatem uruchomić swoją sieć kontaktów, a jeśli jeszcze jej nie masz, przyszedł czas, żeby ją zbudować. Zastanów się, czy są jakieś osoby, z którymi warto byłoby odnowić kontakt. Może ktoś niedawno zmienił pracę i ma wiedzę na temat potrzeb rekrutacyjnych danej firmy? Pamiętaj, że w networkingu nie chodzi o to, żeby spotykać się z jak największą liczbą osób, ale o to, żeby wybierać wartościowe pod względem biznesowym kontakty, które mogą Ci się przydać w przyszłości. Wykorzystaj social media, zwłaszcza platformę LinkedIn, która ułatwia budowanie profesjonalnej bazy kontaktów. Dodaj do swojego profilu słowa kluczowe, które będą wyszukiwane przez rekruterów.

Nie bój się łowców głów.

Jesteś specjalistą wyższego szczebla? W takim wypadku potencjalni pracodawcy często sami się do Ciebie zgłoszą. Jednak nie bezpośrednio, ale przez headhunterów. Znasz pewnie historie o miejscach pracy, które nie były ogłaszane. To właśnie na takie stanowiska rekrutują zwykle headhunterzy. Jeżeli chcesz zwiększyć szanse na znalezienie lepszej pracy, możesz też sam spróbować nawiązać współpracę z łowcą głów. Najważniejsze, żebyś ufał tej osobie i był gotowy podążać za jej wskazówkami.

Bez pracy domowej ani rusz.

Oprócz profesjonalnie przygotowanego CV koniecznie obserwuj to, co dzieje się w branży, w której pracujesz. Bycie na bieżąco to sposób na pokazanie Twojego zaangażowania i chęci rozwoju. Czytaj komunikaty prasowe i śledź branżowe portale. Nigdy dość wiedzy. Trenuj wystąpienia publiczne, bo rozmowa kwalifikacyjna również jest takim wystąpieniem. Zadbaj o estetyczny wygląd, spokojną wymowę i pewność siebie. Nie obawiaj się mówić o swoich sukcesach. Bądź także gotowy, żeby odpowiedzieć na pytanie o swoje słabe strony. Od sposobu, w jaki zaprezentujesz swoje zalety i wady, zależy to, jak odbierze i oceni je pracodawca.

Powodzenia!

Bezpłatne Szkolenie Online
Brak opinii
x