Inteligencja emocjonalna – dlaczego jest ważna dla Ciebie i Twoich pracowników?

593abe5b-cdd0-4d81-9260-2b5891413865

Nie ma wątpliwości, że inteligencja emocjonalna jest obecnie kapitałem niezbędnym do budowania sukcesu, zarówno na polu zawodowym, jak i osobistym. W karierze zawodowej przenosi się ona nie tylko na Twój prywatny sukces, ale również na efektywność Twojej firmy lub zespołu, którym kierujesz. Idąc za tym trendem, pracodawcy coraz częściej wymagają od przyszłego pracownika tzw. umiejętności miękkich (relacyjności, komunikatywności, motywacji, samokontroli itp.). Według badań CareerBuilder, aż 71% amerykańskich pracodawców uważa, że EQ (inteligencja emocjonalna) jest czynnikiem istotniejszym od IQ. Dlaczego polscy pracodawcy również idą tą drogą?

Inteligencja emocjonalna jest niezbędna dla zdrowego funkcjonowania organizmu

Emocje to reakcja umysłu i ciała na określony bodziec (środowiskowy lub wyobrażony). Emocje, w odróżnieniu od myśli, są faktem. Różnica pomiędzy myślą i emocją jest taka, jak pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym. Emocja jest wizualizacją myśli, która może być nacechowana pozytywnie lub negatywnie.

Pozytywnie nastawieni ludzie żyją dłużej, lepiej sobie radzą ze stresem bądź porażkami, rzadziej się przeziębiają i rzadziej chorują na serce.

W badaniach przeprowadzonych przez Wayne State University w 2010 roku wykazano, że baseballiści, którzy często się uśmiechali, żyli średnio o 7 lat dłużej od tych zawodników, którzy od uśmiechu stronili. Teraz zastanów się, ile możesz zrobić w ciągu 7 lat? Szklanka jest zawsze do połowy pusta i do połowy pełna – oba stwierdzenia są prawdziwe. To, które z nich wybierzesz, wpłynie na jakość Twojego życia. Wybierz zatem mądrze.

87% szefów jest o wiele bardziej skłonnych do awansowania pracowników z wysoką inteligencją emocjonalną

Osoby pewne siebie osiągają lepsze wyniki akademickie oraz wyższe zarobki. Badania Seligmana z 1988 roku dowiodły nawet, że pozytywnie myślący sportowcy zdobywają w swoich dziedzinach lepsze wyniki od pozostałych zawodników. W niektórych opracowaniach uważa się, że 85% sukcesu życiowego zależy od tzw. people skills, czyli od uniwersalnych umiejętności komunikacyjnych. Od efektywności wpływu, jaki jesteś w stanie wywierać na innych. Od tego, czy potrafisz skutecznie przekonywać innych do realizowania wyznaczanych przez Ciebie zadań. Inteligencja emocjonalna jest kapitałem, na którym możesz zdobyć przewagę na rynku pracy i zbudować zespół osiągający zamierzone wyniki.

Sympatia i umiejętność budowania relacji są podstawą procesu sprzedaży

Od sprzedawcy wymagamy, aby był sympatyczny i kompetentny. Te dwie cechy w oczach potencjalnego klienta są jednak ze sobą sprzeczne. Im bardziej wydajesz się być sympatyczny i koleżeński, tym mniej kompetencji przypisze Ci odbiorca. Opanowanie umiejętności autoprezentacji, czyli tworzenia pierwszego wrażenia, umożliwiają stworzenie modelu, w którym sprawnie poruszasz się pomiędzy dwoma ekstremami. Ten sam uniwersalny model możesz wykorzystywać w budowaniu relacji zawodowych – jako pracownik, pracodawca lub lider zespołu. Czynnikiem, który ma wpływ na budowanie relacji jest zaufanie. Polacy natomiast są niezwykle nieufną nacją.

Z raportu „Stan społeczeństwa obywatelskiego” wynika, że jedynie 12% Polaków zgadza się z tym, że „większości ludzi można ufać”.

Dla porównania to samo stwierdzenie wśród Duńczyków cieszy się 66% poparciem. Chcąc liczyć się na rodzimym rynku Ty i Twoi pracownicy musicie, mimo podświadomej niechęci odbiorców, umieć zbudować zaufanie w stosunku do siebie, wyznawanych wartości i reprezentowanej marki.

Psychologia sprzedaży i umiejętności z nią związane rozwijają inteligencję emocjonalną – jakość komunikacji werbalnej i niewerbalnej, wiarę w siebie i silną osobowość. Jest to jeden z powodów, dla których temu tematowi poświęciłem swoją najnowszą książkę –  „Psychologia sprzedaży – droga do sprawczości, niezależności i pieniędzy”. Umiejętności miękkie i inteligencja emocjonalna to umiejętności przyszłości, których zgłębienie i wprowadzenie w każdym kontekście życia (zarówno zawodowym, jak i osobistym) pozytywnie wpłynie na jego jakość.

Jeżeli chcesz zacząć lub kontynuować pracę nad nimi, zapraszam Cię na moje otwarte wystąpienie na 7. Warszawskich Targach Książki już 22 maja 2016. Dołącz do wydarzenia i jako jeden z pierwszych poznaj założenia Uniwersalnego Modelu Przekonywania.

2 Opinii

Co Ci Nie Pozwala Być Sobą?

x