7 sposobów, w jaki ludzie, którymi się otaczasz, wpływają na Twoje zdanie o sobie

shutterstock_115880368

Pomyśl o trzech przymiotnikach, które najlepiej Cię opisują. Ambitny, skromna, przyjacielski, godny zaufania, pewny siebie, zakompleksiony, skłonna do ryzyka, gruby, atrakcyjna, zabawny… Jak określiłaś/określiłeś siebie? Weź trzy pierwsze, które przyszły Ci do głowy. A teraz zastanów się, kto w Twoim otoczeniu najczęściej w ten sposób Cię określa. Może to matka, od której dorastając często słyszałaś, że jesteś grzeczną dziewczynką. Być może koledzy z klasy, którzy śmiali się, że masz nadwagę. Może dobry znajomy, który zawsze powtarza Ci, jak bardzo lubi Twoje żarty. Być może to Twój szef, który motywuje Cię do trudnego zadania mówiąc, że z Twoimi ambicjami kolejny sukces to bułka z masłem. Czy zatem Twój obraz Ciebie jest tak naprawdę Twój? Nie do końca.

Oto 7 przykładów tego, jak inni wpływają na to, co o sobie myślimy.

Wygląd zewnętrzny

Rodzice mają ogromny wpływ na to, w jaki sposób postrzegamy samych siebie. Na dziecko wpływa nie tylko to, w jaki sposób rodzice o nim myślą czy mówią, ale również to, jak rodzic postrzega samego siebie. W badaniu opublikowanym w grudniu 2015 roku wykazano, że dziewczynki, których matki ciągle były niezadowolone ze swojej wagi i ciała, w dorosłym życiu powielają ten wzorzec i nie akceptują siebie — najczęściej chcą być chudsze.

Nauka

Efekt Rosenthala w psychologii wskazuje, że im wyższe masz oczekiwania w stosunku do ludzi, tym lepsze wyniki udaje im się osiągnąć. Innymi słowy: im więcej wymagasz, tym lepiej stymulujesz potencjał drugiej osoby. A co za tym idzie, im więcej od Ciebie wymagano, tym bardziej wierzysz we własny potencjał. Badania dowodzą, że dzieci, którym mówi się, że są zdolne, osiągają lepsze efekty w nauce. Jednym z najczęstszych błędów rodzicielskich jest brak wiary w zdolności dziecka oraz brak akceptacji błędów, które siłą rzeczy może ono popełniać. Rodzic, który tak postępuje, nie wie, że dziecko przekonane o swojej inteligencji jest bardziej skłonne do czytania książek, uczenia się i pójścia na studia.

shutterstock_475945819

Poczucie winy

Czy zdarza się, że satysfakcję z własnych osiągnięć ogranicza Ci fakt, że osoby w Twoim otoczeniu nie zdobyły tego, co Ty? To powszechne zjawisko. Rebecca Covarrubias i Stephanie A. Fryberg wykazały, że studenci, których rodzice nie mają wyższego wykształcenia, odczuwają poczucie winy z powodu opuszczenia domu i mniejszą satysfakcję ze swoich akademickich osiągnięć. Częściej zwracają oni uwagę na rozbieżności w możliwościach, jakie przed nimi stoją, a tym, co było dostępne dla ich rodziców. Czy są temu winni? Nie. Czy wpływa to na ich samoocenę? Tak!

Samokontrola

Chciałbyś zapanować nad jakimś swoim nawykiem czy zachowaniem, które uważasz za negatywne? Przebywając wśród osób, które podzielają Twój negatywny nawyk, będzie Ci trudniej. W badaniu opublikowanym na łamach Psychological Science udowodniono, że osobom, którym brakuje samokontroli, łatwiej jest się zdyscyplinować w otoczeniu osób o wyższym poziomie samokontroli. Jeżeli chcesz osiągnąć jakiś cel, a brakuje Ci samokontroli, pomoże Ci przebywanie wśród osób bardziej zdyscyplinowanych oraz wspólne angażowanie się w konkretne działania (np. ćwiczenie na siłowni). Teraz zastanów się — czy to Ty jesteś wybuchowy, czy być może reakcje partnera wspierają Twoje wybuchy emocji? Nie bez przyczyny trudniej rzucić palenie w towarzystwie palaczy.

Bycie potrzebnym

Ludzie chcą czuć się potrzebni i na tym elemencie bazują często swoją samoocenę. To pragnienie związane jest z naszą społeczną naturą — chcemy czuć się ważnymi członkami grupy czy komórki społecznej, do której należymy. Taką komórką jest na przykład związek, w którym chcemy, aby partner dbał o to, abyśmy czuli się potrzebni. Kiedy nie będzie tego robił? Gdy jego samoocena jest niska. To udowodnione naukowo! W badaniu opublikowanym w Journal of Personality and Social Psychology pary zostały poproszone o przypomnienie przykrej sytuacji z przeszłości, jakiegoś występku, którego dopuścił się partner. W reakcji na to, osoby o niskiej samoocenie kwestionowały dobre intencje partnera, to, czy je szanuje oraz próbowały dewaluować wartość swojego partnera w określonym kontekście i to, jak partner potrzebny jest w ich życiu. Badani o wysokim poczuciu własnej wartości stwierdzali, że nie ma związków idealnych, a ich partnerzy są im równie potrzebni, jak wcześniej. Innymi słowy: partner o niskiej samoocenie nieświadomie przenosi ją na drugą osobę w związku.

shutterstock_550487758

Poglądy

Środowisko wpływa również na nasze poglądy. Ludzie otaczający się jednorodnymi pod względem pewnych poglądów osobami, są bardziej odporni na zmianę postaw niż ci, którzy przebywają w środowiskach pod tym względem różnorodnych. Jeżeli inni się z nami zgadzają, jesteśmy bardziej przekonani do swoich racji, nawet w obliczu sprzecznych z nimi dowodów naukowych. Innymi słowy — nawet jeżeli dowody naukowe mówią inaczej, jesteśmy bardziej skłonni zostać przy swoich poglądach, jeżeli większość osób z naszego otoczenia się z nimi zgadza.

Wartości

Według badania przeprowadzonego na grupie ponad 5 000 nastolatków i młodych dorosłych w 19 krajach świata niezależnie od naszych osobistych wartości, opieramy większość naszego poczucia własnej wartości na spełnianiu dominujących wartości naszej kultury. Badanie wykazało, że większy wpływ na nasze samopoczucie ma realizacja wartościowych priorytetów innych osób w naszym kulturowym środowisku, niż tych, które uważamy za własne. Według badania GUS z 2015 roku dla Polaków najważniejsze są zdrowie oraz rodzina i szczęście rodzinne. Do innych cenionych wartości w życiu Polaków należą także: miłość, uczciwość, pieniądze, poczucie stabilizacji, praca zawodowa oraz wiara religijna. Czy od nich zależy też Twoja samoocena?

Opinie innych, środowisko, w jakim się wychowałeś, kultura, w której żyjesz — to wszystko ukształtowało Twoje postrzeganie siebie. Czy to jesteś „prawdziwy Ty”? Nie, jest to cudza marka osobista. Cudza, bo pochodząca od innych. Cudza, bo ukrywająca Twój potencjał. Cudza, bo być może nie zdawałeś sobie z niej wcześniej sprawy. Dzięki wiedzy możesz do niej dotrzeć, pozbyć się tego, co nie jest Twoje, odblokować własne umiejętności i zacząć korzystać z faktycznych możliwości, a następnie pokazać to światu, by inni mogli korzystać z tego, co umiesz.

Tą wiedzą podzielę się z Tobą na bezpłatnym szkoleniu online 24 września o godz. 20:00. Zapisz się już teraz na stronie www.live.mateuszgrzesiak.com. Do zobaczenia!

123

1 Opinia

Co Ci Nie Pozwala Być Sobą?

x