6 trendów w biznesie, których nie możesz przegapić

Prowadzenie własnego biznesu jest jak sterowanie jachtem – obierasz cel i do niego dążysz, po drodze dostosowując się do warunków atmosferycznych, prądów morskich i kierunku wiatru. Podobnie jest z Twoją firmą – musisz wziąć pod uwagę wiele czynników, aby podejmować racjonalne decyzje wpływające na jej rozwój. Jedną z takich istotnych kwestii jest śledzenie trendów w biznesie, które stanowią cenną wskazówkę dotyczącą prowadzenia dochodowego przedsiębiorstwa. Bo przecież nie chodzi o to, żeby utrzymać się na powierzchni, lecz o to, żeby elastycznie reagować na zmiany na rynku, skutecznie realizować cele i… wyznaczać kolejne.

Outsourcing na żądanie

Jednym z kluczowych trendów w biznesie tego roku jest outsourcing, czyli zlecanie części prac podwykonawcom. Zamiast tracić czas na wykonywanie drobnych zadań, takich jak na przykład księgowanie faktur, dobrze jest zlecić to doświadczonej księgowej. Taka forma delegowania obowiązków to oszczędność związana z procesem rekrutacji oraz z utrzymaniem pracownika i wdrażaniem go w złożone procesy zachodzące w firmie. Oddając część zadań w ręce zespołu profesjonalistów, specjalizujących się w danej dziedzinie, masz pewność, że powierzone zadania będą wykonane na najwyższym poziomie. Taka forma współpracy sprzyja także budowaniu bazy networkingowej – pozyskując nowych kontrahentów, otwieramy się na nowe środowisko, co prowadzi do rozbudowania sieci potencjalnych klientów.

Praca zdalna z domu

W tym roku coraz więcej pracodawców promuje pracę zdalną. Przyświeca temu trend, że należy pracować mądrzej, a nie ciężej. Badania pokazują, że pracując z domu jesteśmy bardziej produktywni, łatwiej nam się skupić i robimy krótsze przerwy. Nie bez znaczenia jest fakt, że czas, który do tej pory pracownicy poświęcali na dojazd do pracy, teraz wykorzystują na relaks, spotkania z przyjaciółmi i spędzanie czasu z rodziną. Przyczynia się to do zwiększenia work-life balance i zadowolenia z życia zawodowego i prywatnego, co pozytywnie wpływa na wykonywanie służbowych obowiązków. Tego typu rozwiązanie przynosi także duże oszczędności pracodawcy, związane z mniejszymi wydatkami na powierzchnię biurową i jej utrzymanie. W Polsce coraz więcej przedsiębiorców skłania się ku takiemu rozwiązaniu, jednak często jeszcze podchodzą do niego z lekką nieufnością. Najlepsza jest metoda małych kroczków, gdzie zaczynamy od wyznaczenia kilku dni w miesiącu na możliwość pracy zdalnej, w szczególności dla tych pracowników, którzy muszą dojeżdżać z daleka. W takim przypadku obydwie strony są na wygranej pozycji – pracodawca nadal ma kontrolę nad swoim pracownikiem, a ten ma z kolei poczucie, że uzyskał większą swobodę w planowaniu swojego tygodnia pracy z uwzględnieniem spraw prywatnych i rodzinnych.

Media społecznościowe

Media społecznościowe od lat odgrywają bardzo ważną rolę w marketingu i ta tendencja się utrzyma. Zmieni się jednak sposób wykorzystania tych platform, do tej pory służących przede wszystkim do promowania swoich usług i produktów. Teraz nie chodzi tylko o sprzedaż, chodzi o zbudowanie relacji i wzmocnienie przywiązania klienta do marki. Przedsiębiorcy zachęcani są do tworzenia społeczności ściśle związanych z danym produktem, po to aby klient miał większe możliwości interakcji z nim. Dobrze jest też budować przywiązanie do Twojej firmy, dając klientom możliwość zobaczenia tzw. „behind the scenes”. Krótkie filmy, zdjęcia, ciekawe informacje z biura to świetny sposób na zbudowanie bliższej relacji. Wideo na żywo, gdzie można prowadzić dialog z konsumentami daje możliwość zaadresowania ich potrzeb, poznania ich opinii i pomysłów na usprawnienie jakości usług. Poczucie, że ma się realny wpływ na tworzenie marki, którą się lubi ma ogromne znaczenie w kontekście budowania lojalności.

Odpowiedzialność społeczna

W dzisiejszych czasach już nie tylko jakość oferowanych usług lub produktów ma wpływ na decyzje zakupowe klientów. Wygrywają te firmy, które, oprócz zysku i osiągania kolejnych celów biznesowych, zwracają uwagę na wyższe wartości społeczne. Konsumenci oczekują od marek, że będą one wspierały wartości, które są dla nich ważne – to dodatkowa motywacja, aby sięgnąć po produkty danej firmy. Odpowiedzialność społeczna, przyjazna atmosfera w pracy, przestrzeganie praw pracowników – to wszystko wpływa na obraz Twojej marki i ma znaczący wpływ na budowanie relacji z klientami. Zaangażowanie w projekty społeczne to jednoznaczny przekaz, że nie tylko chodzi o to, żeby mieć, ważne jest też być. Pamiętaj jednak, że zaangażowanie w projekty CSR musi odzwierciedlać wizję i misję Twojej firmy, dzięki czemu nie będzie to przypadkowe działanie, lecz dowód na to, że kierujesz się długofalową strategią, świadomie kształtując wizerunek swojej marki.

Myślenie „out of the box”

Kolejnym, niezwykle ważnym trendem w biznesie jest dostarczenie wartości dodanej konsumentom, którzy oczekują od marki nie tylko najwyższej jakości swoich usług, ale też odpowiednich doznań. Wiele firm wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, na przykład tworząc otoczenie odpowiadające potrzebom swoich klientów. Świetnym przykładem jest tu znany amerykański producent sprzętu audio – Boos Pro, który wystylizował wnętrza swoich sklepów tak, aby klienci czuli się jak na pikniku w lesie. W takich chwilach klient ma poczucie, że firma daje mu coś więcej niż sam produkt – oferuje mu niezapomniane doświadczenie, dzięki któremu jeszcze bardziej wzrośnie jego lojalność w stosunku do marki.

Rozszerzona inteligencja

Rozszerzona Inteligencja, po angielsku Augmented Intelligence (Al), to połączenie pracy człowieka z nowoczesną technologią. Taka synergia daje fantastyczne rezultaty, zwiększając efektywność pracy oraz przyspieszając czas produkcji. Funkcjonuje to przede wszystkim w branży motoryzacyjnej, lotniczej oraz marketingowej. Coraz częściej możemy zauważyć wykorzystanie AI także w obsłudze klienta, poprzez używanie chatbotów, czyli automatycznych czatów, bazujących na gotowych skryptach, dostosowanych do danego produktu lub usługi. Świadczą one 24-godzinną obsługę klienta na firmowych portalach internetowych, co usprawnia efektywne działanie firmy w kontakcie z klientem, skraca czas oczekiwania na połącznie z działem obsługi oraz zmniejsza liczbę niezadowolonych klientów. Zalety wynikające z połączenia ludzkiej inteligencji z maszynami są nieograniczone i otwierają przed przedsiębiorcami nowe możliwości rozwoju. To dopiero początek nowej ery w biznesie.

Zmiany w zachowaniach klientów prędzej czy później wymuszą na przedsiębiorcach proaktywne działania w kontekście szybszego i efektywniejszego dostarczania produktu. Dzisiejszy klient jest świadomy – potrafi przeprowadzić własne badania rynkowe, mające na celu ewaluację produktu, marki lub też przedsiębiorcy, jeszcze przed podjęciem decyzji zakupowej. Coraz częściej polegamy na opinii lub rekomendacji innych, które są zamieszczane na stronach mediów społecznościowych, dlatego tak ważne jest stworzenie więzi z klientami za pomocą właśnie tych kanałów. Marka musi zaspokajać potrzeby klientów na różnych polach tak, aby chcieli się z nią identyfikować i traktowali ją nie jak zwykły produkt, lecz jak wyraz pewnej postawy, z którą chcą się utożsamić.

Z drugiej strony zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem również w znaczący sposób wpłyną na rozwój polskiego biznesu. Najlepszym rozwiązaniem będzie zatrudnianie minimalnej liczby pracowników i oddelegowanie części zadań do przedsiębiorców, ściśle specjalizujących się w danej dziedzinie. Usprawni to działanie firmy i wprowadzi duże oszczędności. Przyszłość dzisiejszego biznesu leży w nowatorskich rozwiązaniach zarządzania i otwartością przedsiębiorców na potrzeby klientów.

Brak opinii

Bezpłatne Szkolenie Online

z dr. Mateuszem Grzesiakiem

niedziela

22 kwietnia

godz.

20:00

x