6 sposobów na efektywny odpoczynek

Każdy z nas chce być bardziej skuteczny w pracy, z łatwością wykonywać codzienne obowiązki i nie czuć tego nieustannego zmęczenia, które dopada nas tuż po tym, jak dopiliśmy ostatni łyk porannej kawy. Jak sprawić, żeby organizm z nami współpracował i nie sabotował naszej chęci do pracy? Jak zmusić swój umysł do większego skupienia i efektywności? Daj im odpocząć!

Tylko wypoczęte ciało i umysł są w stanie wykorzystywać większość swojego potencjału. Zamiast niepotrzebnie marnować energię, po raz trzeci czytając to samo zdanie i nie rozumiejąc z niego ani słowa, po prostu zrób sobie przerwę. Zamiast zmuszać się do wydajniejszej pracy, pijąc piątą filiżankę kawy, złóż wniosek o urlop.

Zmęczenie to naturalna reakcja obronna organizmu i pierwszy sygnał, że nasz system immunologiczny może mieć problemy z prawidłowym funkcjonowaniem. Przewlekłe zmęczenie prowadzi do licznych infekcji, obniżenia nastroju, a w skrajnych przypadkach nawet do depresji. Odpoczynek nie tylko ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie, ale także pomaga efektywniej działać. Regeneracja ciała i umysłu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jeśli będziesz pamiętać o kilku zasadach efektywnego odpoczynku, całkowicie naładujesz baterie i podniesiesz jakość swojego codziennego życia.

 

1. Mniej znaczy więcej

Będąc w pracy, nie zmuszaj się do siedzenia 8 godzin przed komputerem. Umysł nie jest w stanie trwać w permanentnym skupieniu dłużej niż 90 minut. Okazuje się, że jeśli robisz sobie przerwy co 1,5 godziny, możesz utrzymać swój poziom koncentracji na stałym poziomie. Pod warunkiem że dobrze wykorzystasz tych kilka wolnych minut. Ważne jest, aby chociaż na chwilę zmienić otoczenie: wyjdź na krótki spacer, odwiedź koleżankę na innym piętrze lub idź do kuchni zaparzyć herbatę. Najlepsze efekty podczas przerwy w pracy uzyskasz, całkowicie odcinając się od wykonanego zadania i nie korzystając w tym czasie z urządzeń elektronicznych, żeby dać swojej głowie odpocząć od nadmiaru bodźców.

2. Zmień perspektywę

Jeśli w pracy wysilasz umysł, nieustannie analizując i przetwarzając informacje, po godzinach zrób sobie prawdziwy reset – przekop ogródek, przebiegnij pięć kilometrów, idź potańczyć. Aktywność fizyczna pozwoli Ci uwolnić się od gonitwy myśli, angażując inną półkulę do działania. I odwrotnie: jeśli na co dzień pracujesz fizycznie, wieczorem pozwól sobie na relaks w postaci dobrej książki czy masażu. Oderwanie od długotrwale wykonywanych zadań i totalna zmiana rodzaju czynności pozwolą Ci się w pełni zregenerować.

3. Zaufaj naturze

Gdy ciało mówi Ci, że potrzebuje przerwy, podążaj za instynktem. Najlepiej gdzieś, gdzie będziesz mógł się nacieszyć obcowaniem z naturą. Badania wykazują, że osoby, które częściej przebywają na świeżym powietrzu, mają lepszą zdolność zapamiętywania niż te, które spędzają czas w miastach, gdzie z każdej strony są bombardowane nowymi informacjami i bodźcami wymagającymi ich uwagi.

W jednym z eksperymentów Marc Berman, psycholog z Uniwersytetu w Karolinie Południowej, przebadał studentów, którzy mieli zapamiętać ciąg przypadkowych cyfr i odtworzyć je w odwrotnej kolejności. Po wykonaniu tego zadania połowa badanych poszła na spacer do parku, podczas gdy druga część przechadzała się po centrum miasta. Po powrocie powtórzono test z cyframi. Okazało się, że osoby, które spacerowały wśród drzew, przypomniały sobie średnio o 1,5 cyfry więcej, a ci, którzy odpoczywali w mieście, polepszyli swój wynik o średnio 0,5 cyfry.

4. Medytuj

Łatwo dać odpocząć swojemu ciału, kiedy wylegujemy się na hamaku z książką. A co z naszym umysłem? On też potrzebuje przerwy od codziennej gonitwy myśli. Medytacja jest doskonałym sposobem na to, aby w szybki sposób zregenerować swój umysł, dając mu chwilę wytchnienia. Badania wykazują, że u osób, które regularnie medytują, zachodzą głębokie zmiany w strukturze mózgu, stymulując go do produkcji BDNF, czyli białka pozwalającego na powstawanie nowych neuronów, a także ochraniającego te już istniejące. Osoby regularnie praktykujące medytację mają lepszą zdolność koncentracji i pamięć oraz łatwiej radzą sobie z negatywnymi emocjami.

5. Nie przynudzaj

Jeśli dzień w dzień wykonujesz te same zadania, szybko zaczynasz się nudzić. A im bardziej jesteś znudzony w pracy, tym bardziej dopadają Cię zmęczenie, stres i brak motywacji. Ten sam mechanizm działa także, gdy odpoczywasz. Rzeczy, które robisz w wolnym czasie, muszą być dla Ciebie interesujące. Nie pozwól sobie popaść w rutynę, która sprawia, że zaczynasz mechanicznie wykonywać czynności, pozwalając myślom błądzić w okolicach listy obowiązków. Musisz być maksymalnie zaangażowany w to, co robisz, zanurzając się w teraźniejszości i przestawiając swój umysł na wolniejsze obroty. Po takiej dawce efektywnego odpoczynku jesteś bardziej kreatywny i lepiej przyswajasz informacje.

6. Działaj strategicznie

Często Ci się zdarza, że podczas urlopu ostatnie kilka dni przeznaczasz na zamartwianie się, ile obowiązków czeka na Ciebie w pracy po powrocie? Takie myśli na pewno nie pomagają Ci w pełni korzystać z wakacji. Prostym sposobem na uniknięcie takiej sytuacji jest zrobienie listy rzeczy, które zostały przez Ciebie ukończone przed wyjazdem, i tych, za które należy się zabrać w pierwszej kolejności po powrocie. Plan i świadomość, z czym dokładnie przyjdzie Ci się zmierzyć, pozwolą Ci nie myśleć o tych obowiązkach na urlopie. Dobrze też jest, w miarę możliwości, nie zostawiać sobie trudnych spraw i zadań wymagających dużego zaangażowania na pierwsze dni po przerwie. Dzięki temu zapewnisz sobie miękkie lądowanie w trakcie powrotu do rzeczywistości.

Brak opinii

Bezpłatne Szkolenie Online

z dr. Mateuszem Grzesiakiem

niedziela

22 kwietnia

godz.

20:00

x