5 naukowych sposobów na podniesienie własnej efektywności

Close up of a head of a black haired woman standing near a chalkboard with a colored brain shape and gears on top of it.

Czy wiedziałeś, że mózg osób aktywnych fizycznie wypada w testach o 10 lat „młodziej” i sprawniej niż mózgi osób nieuprawiających żadnego sportu? Czy zdajesz sobie sprawę, że większość pracowników biurowych pracuje efektywnie zaledwie niecałe 3 godziny dziennie? Czy wiesz, że brak odpowiedniej ilości snu wpływa na wydajność Twojego umysłu podobnie jak alkohol? Witaj w świecie naukowo przebadanej efektywności.

Oto 5 sposobów, dzięki którym podniesiesz swoją efektywność.

Uprawiaj sport

To, jak ważny jest sport dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego, powtarzane jest jak mantra. Nie bez przyczyny. Uprawiając sport, zmniejszamy prawdopodobieństwo wystąpienia demencji w późniejszym wieku.

Niedawne badania opublikowane w „Neurology” wskazują, że starsze osoby, które regularnie uprawiają sport, w testach przetwarzania informacji, pamięci semantycznej i epizodycznej, a także procesów poznawczych wypadają dziesięć lat młodziej! Jeżeli więc chcesz zwiększyć swoją efektowność na lata – wskakuj na rower, idź pobiegać albo poćwiczyć na siłowni! Twój mózg będzie pracować lepiej, a dobry nastrój za sprawą dodatkowych endorfin poprawi Twoją wydajność.

Fit bearded young man jogging through a park listening to music on his mobile phone, upper body approaching the camera with copy space

Pracuj mniej i mądrzej

Pamiętaj, że przepracowanie nie służy Twojej efektywności. Wręcz przeciwnie – im dłużej pracujesz, tym bardziej jesteś zmęczony, a Twoja efektywność spada. Dlatego tak ważne jest, żeby mądrze zarządzać swoim czasem i energią. Ankieta przeprowadzona na grupie prawie 2000 pracowników biurowych zatrudnionych na pełen etat wskazała, że efektywnie wykonywali oni swoją pracę jedynie przez niecałe trzy godziny dziennie.

Ponadto badania National Academy of Sciences w Waszyngtonie potwierdzają, że wydłużenie czasu pracy w dłuższym okresie wcale nie wpłynie pozytywnie na szybsze osiąganie celów. Żeby zarządzać swoim czasem efektywnie, możesz zastosować zasadę Pareto. Zasada ta mówi, że skupiając się tylko na 20% pracy, możesz osiągnąć 80% rezultatów. Należy więc nauczyć się priorytetyzacji działań, by w pierwszej kolejności skupiać się na tych, które przyniosą największe zyski.

Wysypiaj się

Szanuj ciężką pracę, którą wykonuje Twój mózg, i daj mu chwilę wytchnienia. Niewyspanie będzie mieć negatywny wpływ na Twoją percepcję, ale to nie wszystko! Badania wskazują, że już tak niewielka deprawacja snu, jaką jest niedosypianie godziny dziennie przez jeden tydzień, powoduje, że ciało zachowuje się tak, jakbyśmy mieli promil alkoholu we krwi. Pamiętaj więc, że odpoczynek gra bardzo ważną rolę w kwestii Twojej efektywności, i daj sobie chwilę wytchnienia.

13509111_1044199118983567_4036159126521196154_n

Skup się – koniec z multitaskingiem

Multitasking nie jest korzystny dla umysłu i jego wydajności. Badania dowodzą, że wykonując jedno zadanie naraz, jesteśmy bardziej produktywni. Osoby, które często i szybko skaczą od jednego zadania do drugiego, robią to kosztem utraty skupienia, a tym samym czasu, w którym mogłyby być efektywne. Spróbuj porzucić nawyk multitaskingu i zintensyfikuj uwagę poświęconą wybranemu wcześniej zadaniu, aby doprowadzić je do końca.

Trzymaj się planu

Wyrób w sobie nawyk planowania swoich działań i kontroluj, czy go przestrzegasz. Nie od dziś wiadomo, że deadline jest skuteczną motywacją. Naukowcy to potwierdzili – studenci, którzy dali sobie ściśle określony czas na wykonanie konkretnych zadań, byli dużo efektywniejsi od tych, którzy nie nałożyli na siebie ograniczenia. Podobny wniosek przyniosło badanie na osobach, które miały trzymać się określonej diety. Te, które na bieżąco monitorowały to, co jedzą, utrzymywały dużo lepszą kontrolę i trzymały się ograniczeń.

Na koniec proponuję Ci wykonanie prostego ćwiczenia. Odpowiedz na cztery poniższe pytania:

Jakie trzy aktywności zabierają Ci najwięcej energii?
Jakie trzy aktywności dodają Ci najwięcej energii?
Jakie trzy osoby zabierają Ci najwięcej energii?
Jakie trzy osoby dają Ci najwięcej energii?

Po szczerym i uczciwym udzieleniu odpowiedzi na te pytania dostrzeżesz pewien wzorzec, który zacznie stanowić dla Ciebie solidną wskazówkę, jak unikać marnowania energii i co robić, by ją zyskiwać. Masz też od razu gotową odpowiedź dotyczącą ewentualnej konieczności zmiany środowiska, czyli ludzi, z którymi najczęściej się kontaktujesz. Zmiana ta pociągnie za sobą na przykład zwiększenie czasu spędzanego z ludźmi, którzy dodają Ci energii, i jednocześnie ograniczenie go dla tych, którzy Cię tej energii pozbawiają. Zbuduj także model, który pozwoli Ci uporządkować i zorganizować swoje czynności oraz przemyśleć, jakich zmian powinieneś dokonać, by osiągać jak najlepsze wyniki!

123

2 Opinii

Co Ci Nie Pozwala Być Sobą?

x