24 kroki budowania marki osobistej

Bycie sobą to wspaniała rzecz, jeżeli wiemy jak odgrodzić nasze prawdziwe „ja” od tego, które zostało w nas zakotwiczone przez innych – rodzinę, szkołę, społeczeństwo i kulturę, w jakiej dorastaliśmy.

Ile razy zdarzyło Ci się nie przyjąć komplementu, bo uważałaś go za żart, albo kłamstwo? Być może boisz się porozmawiać ze swoim szefem o podwyżce albo uważasz, że mógłbyś zmienić pracę, ale myśl o rozmowie kwalifikacyjnej Cię stopuje? Ile razy trafiłaś na niewłaściwą osobę w swoim życiu? A może masz problemy z tym, że inni nie traktują Cię poważnie?

Świadomie zbudowana marka osobista, Twoje prawdziwe „ja”, a nie to, oparte na przekonaniach innych, pomoże Ci odnaleźć się w sytuacjach, które do tej pory były dla Ciebie problematyczne. Nie racjonalizuj swoich porażek (to przez rodziców, miałem pecha, inni są źli), tylko buduj siebie świadomie i skutecznie. Wzbudzaj autorytet i rozmawiając z innymi, bądź świadom tego, co przekazujesz swoimi słowami, gestami, wyglądem – i wykorzystaj to.

Przedstawiam Ci 24 kroki budowania marki osobistej.

Jesteś klonem rodzinno-szkolno-kulturowym

Twoje obecne „ja” jest zbudowane na Twoich doświadczeniach z przeszłości. Można powiedzieć, że jesteśmy klonami rodzinno-szkolno-kulturowymi. Używamy strategii innych we własnym życiu. Te modele postępowania mogą być zarówno dobre, jak i złe, ale jedno jest pewne, nie są Twoje.

Jaki przedmiot w szkole był Twoim ulubionym? Pewnie nie ten, który prowadził nudny, nieprzyjemny nauczyciel. Może mówiono Ci, że jesteś humanistą i do matematyki się nie nadajesz. Czy wybrałbyś inny kierunek studiów lub ścieżkę kariery, gdyby w szkole to inny przedmiot Cię zafascynował?

Masz cudzą markę osobistą

Jeśli używasz cudzych opinii na swój temat, nie jesteś prawdziwym sobą. Może Twoi rodzice mówili Ci zawsze, że jesteś grzeczną dziewczynką i masz się słuchać, albo wręcz przeciwnie – że jesteś zbuntowana i wszystko musisz robić po swojemu.

Badania wskazują, że osoby, które w młodości miały zaniżoną samoocenę, będą sobie gorzej radzić w dorosłym życiu.

Czy już dostrzegasz, jak to mogło ukształtować Twój obraz siebie? W jakiejś mierze każdy z nas jest dotknięty opiniami innych na nasz temat, czyli ma cudzy brand.

Pozbądź się cudzego brandu

Pozostaw za sobą wszystkie rzeczy, które inni mówili o Tobie. Zarówno te pozytywne, jak i negatywne – i przestań opierać swoje działania na wyobrażeniu innych o Twojej osobie. Czemu masz uwolnić się od tego, co pozytywne? Dlatego, że jeśli bazujesz na komplementach innych i ich historiach dotyczących Ciebie, to możesz żyć z fałszywym obrazem siebie.

Zacznij odkrywać prawdziwego siebie

Dopiero pozbycie się cudzej marki osobistej umożliwia nam odkrycie tego, kim jesteśmy naprawdę. To bardzo ważny krok, który pomoże Ci zdefiniować siebie na wielu poziomach, bez oglądania się na opinie innych na Twój temat.

Zacznij zauważać różnice między JA rzeczywistym, a JA wyobrażonym

Dostrzeżenie różnic między Tobą prawdziwym, z teraz, a Tobą, którego sobie wyobrażasz, pomoże Ci zweryfikować to, jak naprawdę siebie postrzegasz.

Badania przeprowadzone przez naukowców Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles z 2014 roku pokazują, że dziewczynki nazywane grubymi tyją bardziej. Kiedy taka dziewczynka jest nazywana grubą, to buduje w sobie cudzą markę osobistą. Internalizuje, przyjmuje cudzą opinię na swój temat.

Jeśli masz różnice między obrazem siebie a rzeczywistością, to jakie ciuchy będziesz kupować, jak się będziesz odżywiać, jak reagować na komplementy?

Oceń obraz swojego ciała

Zamknij oczy i wyobraź sobie siebie nagiego. Następnie oceń każdą część swojego ciała w skali od 1 (nienawidzę) do 10 (uwielbiam, jest świetne). Oczy, usta, nos, brzuch, nogi itd. – całe ciało.

Może się zdarzyć tak, że coś Ci się w sobie samym nie podoba i nie potrafisz przyjąć, że inni mogą mieć na ten temat odmienne zdanie. W takim wypadku będziesz mieć dysonans poznawczy, który np. w związku może prowadzić do konfliktów.

Oceń intelekt i charakter

Te rzeczy nie tylko są ważniejsze niż Twój wygląd. One składają się na obraz tego, kim jesteś, a na tej podstawie podejmujesz wszystkie życiowe decyzje. Bez odpowiedniego obrazu siebie nie możesz podjąć określonych działań. Jeśli uwierzyłeś komuś, że jesteś leniwy, to może czasami nie chce Ci się nie dlatego, że brak Ci ambicji, ale dlatego, że mózg musi realizować ten cudzy, choć noszony przez Ciebie, obraz siebie. Ile takich obrazów siebie nosisz?

Odkrywaj siebie

Po pozbyciu się cudzego obrazu siebie przestajemy być klonami rodzinno-szkolno-kulturowymi i możemy zacząć odkrywać autentycznego siebie. Możemy wreszcie być sobą.

Poznaj swoje prawdziwe cechy

Gdy uwolnisz się od cudzej marki osobistej, czyli nieswojego obrazu siebie, zaczniesz go zastępować tym, kim według faktów jesteś. Odkryjesz autentycznego siebie.

Naukowo udowodniono, że dopiero gdy masz określone zdanie na swój temat, jesteś w stanie wykonać powiązaną z tym czynność, np. jeśli mama mówi do dziecka „ty leniu, zrób pracę domową”, to popełnia błąd, bo lenie się lenią, a nie uczą.

Poznanie Twoich prawdziwych cech jest więc kluczowe, byś mógł dalej skutecznie kształtować swoją markę osobistą i realizować swój potencjał.

Wspólnie, od A do Z, stworzymy Twoją markę osobistą. Zapisz się na mój najnowszy kurs Personal Brand Master Class!

WhatsApp Image 2017-09-28 at 14.56.33

Świadome twórz markę osobistą

Już wiesz, kim nie jesteś, zaczynasz wiedzieć kim jesteś albo kim zawsze pod spodem tego wszystkiego byłeś, i na bazie tego budujesz model będący prawdziwym opisem Ciebie.

Przejście z oceny innych na fakty, które są podstawą do budowania autentycznego obrazu siebie

Odkryłeś, kim jesteś i to nazwałeś. Nie boisz się oceny, bo bazujesz na faktach, które nie są ani dobre, ani złe. Jeśli słyszysz komplement, to jest on dla Ciebie albo czymś miłym, albo stwierdzeniem faktu, albo czymś nieprawdziwym, ale w żadnym wypadku nie uzależniasz się od niego. Gdy pojawia się krytyka, jeśli jest oparta na faktach, to potwierdzasz jej istnienie, jeśli nie jest – odrzucasz.

Zbudowanie historii osobistej

To jest niesamowity proces, jeden z bardziej uwalniających i motywujących, jakie znam, bo pozwala Ci zrozumieć z dzisiejszej perspektywy, dlaczego wszystko, co się wydarzyło, powinno się było wydarzyć. Spójrz na rzeczy, które Cię spotkały – były one potrzebne, abyś znalazł się tu, gdzie teraz jesteś.

Dowiedz się, jak opowiadać o prawdziwym sobie za pomocą storytellingu

Już wiesz, kim jesteś, czas poinformować o tym świat. Na pewno masz takie osoby, które chcesz, by wiedziały, jak myślisz, co czujesz, co lubisz, a czego nie, co oferujesz i na jakich zasadach w życiu prywatnym i zawodowym. Jeśli tego nie zrobisz, będziesz podmiotem albo – jak wolisz bardziej dosadnie – ofiarą tzw. projekcji, czyli dorabiania do Ciebie czyichś historii.

Określ swoich odbiorców pod kątem psychograficznym i demograficznym

Jaki jest wiek, płeć, zawód osób, którym chcesz mówić o sobie? Jakie mają problemy, jakie mają potrzeby, co planują mieć i do jakiej grupy chcą przynależeć?

Ukształtuj markę osobistą w pracy

Zbuduj swój brand na potrzeby pracy – dla kolegów, szefa, pracowników. Bez tego opóźnisz awans, podwyżkę, nie zmotywujesz swojej załogi do pójścia za Tobą. To oczywiste, że muszą w Tobie widzieć autorytet!

Ukształtuj markę osobistą w związku długoterminowym

Twój partner może mieć opinię na Twój temat, która nie jest już oparta na faktach, i bazować na tym, jaki byłeś kilka czy kilkanaście lat temu. Natomiast bycie sobą pozwala na spójną komunikację w relacji. Oprócz tego, dzięki odpowiednio zbudowanej marce osobistej, będziesz mógł jasno sygnalizować swoje intencje i przestaniesz przyciągać do siebie niewłaściwe osoby.

Zbuduj markę osobistą w związkach krótkoterminowych

Może się zdarzyć, że nieświadomie wysyłasz innym sygnały, że jesteś zainteresowany stałym związkiem czy założeniem rodziny, podczas gdy na tym etapie Twojego życia, nie masz takich zamiarów. Jeżeli nie chcesz angażować się w związek długoterminowy, musisz umiejętnie zarządzać swoją marką osobistą, by inni nie czuli się przez Ciebie oszukani czy pokrzywdzeni.

Ukształtuj markę osobistą Polaka za granicą

Jeżeli jesteś za granicą, inni automatycznie przypisują Ci cechy związane z tym, jak oni postrzegają Polskę i Polaków. Często w grę wchodzą tutaj stereotypy. Dlatego musisz umieć zrzucić z siebie obcą markę osobistą i przedstawić to, jaki jesteś naprawdę. Świadomie zaprezentuj markę Polaka, aby korzystać z zasobów polskości i dobrze reprezentować kraj za granicą.

Stwórz brand towarzyski

Zastanów się nad swoimi relacjami ze znajomymi – jak chcesz być przez nich postrzegany i jakie doświadczenia z Twojego życia mogą Ci pomóc „wyciągnąć” na wierzch to, co chcesz sobą reprezentować? Jak chcesz wypaść, kiedy poznajesz nowe osoby?

Według badań na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia masz zaledwie ułamki sekund. Dlatego pamiętaj, że Twoja marka osobista to nie tylko słowa, ale również Twoje gesty i postawa ciała.

Kształtuj markę osobistą w innych rolach

W szkole czy na uczelni panuje sztywna hierarchia. Nie poklepiemy wykładowcy z tytułem profesora po plecach jak dobrego kumpla. W takiej sytuacji mamy do odegrania zupełnie inną rolę. Na szczęście możemy zachować się adekwatnie do sytuacji, wykorzystując stworzony w tym celu brand oparty na naszym prawdziwym „ja”.

Naucz się wykorzystywania brandów zależnie od sytuacji

Choć jesteś tą samą osobą w środku, to potrzebujesz różnych brandów w zależności od zewnętrznych okoliczności. Przesuwanie ciężkości z jednej marki na drugą jest kluczowe – nie masz innego wyjścia, bo jeśli nie zmienisz sposobu przedstawiania i komunikowania określonych cech siebie czy produktów, które sprzedajesz, zostaną one źle odebrane przez różnych odbiorców. Jeżeli jesteś  lojalną i wierną partnerką, to świetnie. Ale jeżeli przenosisz ten brand na inne aspekty Twojego życia, jak praca, to może okazać się, że inni widzą Cię jako osobę, która nie jest skłonna do wprowadzania innowacji i pozostaje wierna określonej marce, choć na rynku pojawił się konkurencyjny, lepszy produkt.

Poznaj kanały social media

Dowiedz się, jacy są ludzie, którzy z nich korzystają – i podejmij decyzję, gdzie chcesz działać. Szczególnie jeśli planujesz w social media zarabiać i budować siebie. Każdy z Was, kto pracuje w wolnym zawodzie, powinien (a nawet musi) to zrobić, bo social media to jeden z najlepszych sposobów budowania marki osobistej. Warto wiedzieć, że niemal połowa Polaków poznaje nowe marki dzięki mediom społecznościowym. Nie zmarnuj takiej szansy na dotarcie do nowej grupy docelowej.

Naucz się copywritingu

Naucz się świadomie pisać teksty. Poznaj zasady dobierania odpowiednich zdjęć. Zwróć uwagę, jakie informacje umieszczać, a jakich nie umieszczać w social mediach. Potrzebujesz mieć całościową wiedzę o zasadach działania Facebooka i YouTube’a, a potencjalnie także Instagrama, Twittera, Snapchata i LinkedIna. W tym kroku poznaj też wiedzę konstruowania stron internetowych pod względem tego, co powinno być w menu i według jakiego szablonu powinieneś działać.

Używaj marki osobistej w bezpośrednich interakcjach

Ćwicz przykładowe dialogi tak, byś mógł korzystać z tej całej wiedzy w kontekście codziennych rozmów z klientami, bliskimi czy kolegami z pracy. Warto ćwiczyć używanie swojego brandu w bezpośrednich interakcjach – gdy ktoś Cię zapyta, „dlaczego pan dzwoni” albo „kim pani jest”, a także, gdy przedstawiasz się osobie nieznajomej.

Marka osobista jest Ci potrzebna, abyś mógł uwolnić się od nieswoich opinii, stworzyć odpowiedni obraz siebie dla siebie, być prawdziwym i autentycznym sobą oraz odpowiednio zakomunikować to właściwym odbiorcom. W oparciu o ponad 14 lat doświadczenia, badania naukowe i szkolenia, jakie prowadzę w Polsce oraz na całym świecie, stworzyłem autorski program Personal Brand Master Class. Dołącz do mojego kursu Personal Brand Master Class, a ze mną w roli nauczyciela, zbudujesz swoją markę osobistą.

WhatsApp Image 2017-09-28 at 14.56.33

 

2 komentarze