10 technik, dzięki którym będziesz bardziej pewny siebie

Dlaczego tak ważne jest to, w jaki sposób o sobie myślimy? Pozytywna opinia na swój temat pozwala osiągać w życiu cele, które sobie zaplanowaliśmy, nie poddawać się ani nie przejmować opiniami innych. Innymi słowy: możemy być tym, kim chcemy, i żyć pełnią życia.

Czy wiesz, kto jest Twoim największym wrogiem? Ty sam. Sposób, w jaki o sobie myślisz, wpływa na każdą decyzję, którą podejmujesz i której nie podejmujesz z obawy, że Ci się nie uda. Zdecydowanie lepiej mieć w sobie sprzymierzeńca i przyjaciela, który będzie zagrzewał do walki i wspierał, niż wroga szepczącego, że nie warto się starać.

Jak mawiał dr Maxwell Maltz:

Posiadanie niskiej samooceny przypomina jazdę przez życie na hamulcu ręcznym.

Pamiętaj, że w każdym momencie możesz puścić ten hamulec i wrzucić piąty bieg.

Dlaczego warto być pewnym siebie?

  • Masz większą wewnętrzną siłę.

Gdy lubisz siebie i masz dobrą opinię na swój temat, nie szukasz uznania i poklasku w oczach innych. Dzięki temu nie jesteś zależny od tego, co ktoś powie lub pomyśli o Tobie. Twoje dobre samopoczucie przestaje być wypadkową uwag i opinii ze strony przyjaciół, partnera, współpracowników.

  • Jesteś bardziej atrakcyjnym partnerem.

Pewność siebie jest też ważnym czynnikiem w budowaniu trwałych relacji. Badania sugerują, że wysokie poczucie własnej wartości pozytywnie wpływa na satysfakcję z relacji obojga partnerów. Dzięki temu gdy Twój partner powie Ci, że świetnie wyglądasz, powiesz z uśmiechem „dziękuję”, zamiast się zawstydzać i mówić „to nic takiego”. Łatwiej będzie Ci przyjmować komplementy. Otworzysz się na nowe doświadczenia i zamiast sabotować związek w poczuciu, że nie zasługujesz na szczęście, będziesz dążył do satysfakcjonujących relacji.

  • Masz motywację do działania.

Gdy nie wierzysz w siebie i swoje umiejętności, blokujesz się przed podejmowaniem wyzwań, realizowaniem marzeń i sięganiem po więcej – w pracy i życiu osobistym. Mając wysokie poczucie własnej wartości, masz pewność, że zasługujesz na to, co najlepsze. To dodaje Ci energii do działania oraz inspiracji.

  • Jesteś szczęśliwszy.

Naukowcy wskazują, że jednym z głównych czynników, które warunkują odczuwanie szczęścia, jest właśnie samoocena. Badania wykazały, że zależność ta jest silniejsza w społeczeństwach, które charakteryzują się wysoką relational mobility, czyli ogólnym stopniem, w jakim jednostki w społeczeństwie mają możliwość nawiązywania nowych relacji i rozwiązywania starych; w społeczeństwach tych istnieje większa wolność wyboru w relacjach międzyludzkich i przynależności do grup.

10 technik, które wzmocnią Twoją pewność siebie

1. Powiedz „stop” wewnętrznemu krytykowi

Każdy z nas słucha czasem podszeptów wewnętrznego krytyka. Robimy coś, do czego nie jesteśmy przekonani, tylko po to, żeby zyskać w oczach innych. Krytyk potrafi też powstrzymać nas od działania. Za każdym razem, kiedy poddajesz się jego głosowi, tracisz poczucie sprawczości i własnej wartości. Jak wyłączyć wewnętrznego krytyka? Gdy tylko pojawi się w Twojej głowie negatywna myśl, powiedz głośno lub pomyśl „stop” albo inne słowo, które powstrzyma niechciane zdanie. Następnie przeorientuj swoje myśli na coś bardziej konstruktywnego i pozytywnego.

2. Znajdź trzy rzeczy, które w sobie cenisz

Zapisuj je każdego dnia wieczorem. Bądź wdzięczny za to, co się wydarzyło, i za to, kim jesteś. Dodatkową korzyścią z robienia takich notatek jest to, że po kilku tygodniach, gdy poczujesz, że masz gorszy dzień, możesz je wszystkie przeczytać, aby zacząć myśleć bardziej pozytywnie.

3. Unikaj ludzi, którzy mają negatywne nastawienie

Zamiast tego spędzaj czas z tymi, którzy dobrze Ci życzą i dodają pozytywnej energii. Nie siedź w domu, poznawaj nowe osoby i zawieraj przyjaźnie. Dzięki temu nie tylko nie będziesz czuł się samotny, ale też wzrośnie Twoje pozytywne nastawienie do otoczenia oraz innych ludzi.

4. Ćwicz regularnie

Wysiłek fizyczny wzmacnia serce i kości, zmniejsza ryzyko nadciśnienia, pozwala kontrolować wagę, a co równie ważne, podnosi samoocenę (zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży). Bez względu na rodzaj ćwiczeń – czy będzie to podnoszenie ciężarów, fitness, czy bieganie – dzięki aktywności fizycznej Twój organizm będzie produkował endorfiny, które sprawią, że poczujesz się zdrowo i dobrze w swoim ciele.

5. Wizualizuj cele

Pomocna w osiąganiu celów jest wizualizacja. Dzięki tej technice wyobrażasz sobie siebie w przyszłości – widzisz, jak osiągasz cel, jak się w związku z tym czujesz (duma, radość, pewność siebie). Poprzez wizualizację zobaczysz lepszą wersję siebie i łatwiej Ci będzie uwierzyć w swoje siły. Pamiętaj, że osoby, które mają wysoką samoocenę, są bardziej odporne na stres, mają większą motywację, stawiają sobie trudniejsze cele i skuteczniej je osiągają.

6. Każdego dnia zrób jedną rzecz, której się obawiasz

Jak pokonać strach? Stawić mu czoła. Jeżeli codziennie robisz jedną, choćby drobną rzecz, która wzbudza Twój lęk, zdobywasz doświadczenie, a wraz z nim budujesz większą pewność siebie. To naturalne, że na początku będziesz się obawiał wyjść ze swojej strefy komfortu, ale gdy raz się odważysz, stanie się to Twoim nowym, dobrym nawykiem.

7. Poznaj swoje mocne i słabe strony

To istotne, żebyś wiedział, w czym jesteś najlepszy. Pomoże Ci w tym zrobienie testu umiejętności. Kiedy już je poznasz, następnym krokiem będzie skoncentrowanie się na tym, co robisz dobrze.

8. Ustal granice

Bądź asertywny i nie pozwalaj, by traktowano Cię w sposób, który sprawia, że sam źle o sobie myślisz. Otwarcie mów „nie”, gdy ktoś rani Twoje uczucia. Nauczysz w ten sposób innych, żeby szanowali Twoje osobiste granice. Im więcej masz kontroli nad własnym życiem, tym większą pewność siebie zyskujesz.

9. Nie porównuj się z innymi

Zawsze znajdzie się ktoś, kto zarabia więcej niż Ty, lepiej wygląda, ma większe powodzenie u płci przeciwnej itd. Porównywanie się nie ma jednak sensu, ponieważ sprawi, że będziesz nieustannie odczuwał niezadowolenie ze swoich osiągnięć. W ten sposób jeszcze bardziej zaniżysz poczucie własnej wartości.

10. Zostań swoim najlepszym przyjacielem

Akceptuj siebie takiego, jaki jesteś. Nie bądź surowy, gdy popełnisz błąd. To zdarza się każdemu. Nie upada nigdy ten, który nie próbuje. Zamiast rozpamiętywać porażki, wyciągaj wnioski i dostrzegaj szansę na poprawę.

Twoja pewność siebie zależy wyłącznie od jednej osoby. Jesteś nią Ty sam. Możesz być niezależny, osiągać sukces, nie przejmować się tym, co inni sobie pomyślą, i wierzyć w siebie – bez względu na wszystko.

Chcesz być kreatywny, mieć większe poczucie własnej wartości, skutecznie planować i osiągać cele? Przyjdź na Eddu Camp po dawkę eksperckiej wiedzy. Zobacz program. Znajdziesz w nim tematy, które Cię zainteresują.

Bezpłatne Szkolenie Online
Brak opinii
x