Siedem poziomów motywacji

It is a great day to start something big - motivational handwriting on a napkin with a cup of coffee

Motywacja jest jednym z najważniejszych miękkich czynników efektywności życiowej. Bez niej nie chce nam się wstać z łóżka, bez niej sprzedawca nie zarobi pieniędzy, bez niej menedżer nie zaplanuje kolejnych działań.
Wszyscy o niej mówią, ale mało kto ma jakiekolwiek pojęcie, czym jest, jak działa motywacja i co to znaczy motywować. Po lekturze niniejszego artykułu będziesz wiedział na ten temat znacznie więcej.

Co to jest?

Motywacja to energia niezbędna do podejmowania działania. Słowo „motywacja” pochodzi od łacińskiego „movere”: poruszanie się, przemieszczanie, przygotowywanie do walki. Wyraz „motivum” oznacza zarówno „powód rozstrzygający”, jak i „przyczynę”. „Motyw” łączy się też ze słowem „motus” – ruch. Jeśli zatem znajdziesz odpowiedni motyw, będziesz zmotywowany. Jeśli nie, nie podejmiesz działania. Powód jest zawsze związany z myślą, która wywołuje (lub nie) motywację, a ta doprowadza do wprowadzenia w życie pomysłów, czyli daje namacalne rezultaty.

Instynkt versus myślenie

Fundamentalnym i najprostszym poziomem motywacji jest działanie instynktowne: odżywianie ciała, reprodukcja i ochrona przed zagrożeniem. Do tego motywować nas nie trzeba, ciało samo reaguje na bodźce środowiskowe i informuje nas o naszych potrzebach uczuciem głodu lub lęku. Poza tymi wyjątkowymi zautomatyzowanymi zachowaniami pozostałe zasoby motywacji pochodzą z umysłu i są zależne od naszej świadomości i wyborów.

Emocje

Instynkty uspokojone, a więc nadszedł czas na ewolucję w kierunku motywacji emocjonalnej. W efekcie uruchamia się prosty mechanizm: podążasz ku temu, co sprawia ci przyjemność, a unikasz tego, co ją odbiera. Na tym poziomie zaczynasz myśleć o tym, co chcesz osiągnąć, zadaj więc sobie pytanie o formę: jak mam zrobić to, co chcę zrobić, by sam proces mi się podobał? Badania pokazują, że słuchanie muzyki podczas treningu wpływa na zwiększenie motywacji u biegaczy. Emocje motywują tylko w czasie trwania podjętego wysiłku, potem potrzebujemy ich kolejnej dawki. Jeśli chcesz motywacji długoterminowej, motywuj za pomocą kolejnych poziomów.

Rozwiązywanie problemów versus ambicja

Rozwiązywanie problemów motywuje dwa razy silniej niż osiąganie celów pozytywnie sformułowanych. Jeśli chcesz motywować siebie lub innych na tym poziomie, twój cel musi zapewnić rozwiązanie właściwie zdefiniowanych problemów grupy docelowej. Co kogo boli? W jaki sposób ogranicza tę osobę? Gdy znajdziesz minimum trzy problemy i przekażesz swój cel w takiej formie, by za jego pomocą można było je rozwiązać, przejdź od razu na poziom ambicji: pomyśl, co się stanie, gdy osiągniesz założony cel. Kim stanie się osoba zgłaszająca problemy do rozwiązania i co zyska? Ambicja to właśnie „być” i „mieć” – chodzi o osiągnięcie pożądanej opinii na swój temat i zyskanie określonych dóbr materialnych.

Uczucia wyższe

Gdy zaspokoisz własne potrzeby, zapragniesz, by sukces obejmował też poczucie szczęścia. To trend przyszłości – badania wykazują, że pracownik nastawiony na szczęście zarabia więcej niż ten skupiony na wynikach sprzedażowych. Do uczuć wyższych zaliczamy obok szczęścia miłość, radość, spontaniczność, kreatywność, altruizm (osiągamy większą motywację, pomagając innym, niż myśląc o sobie, ale działania na rzecz innych pojawiają się najczęściej dopiero po zaspokojeniu własnych potrzeb). Jeśli zatem twój cel pomaga innym i zmienia jakość ich życia? Jak możesz do niego dążyć, by było to niepowtarzalne? Co stworzysz, wymyślisz, na co wpadniesz?

Misja i wizja

Ten, kto osiąga i sukces, i szczęście, zaczyna działać jako narzędzie w rękach celów najwyższych, czyli zmiany świata. Myślenie globalne nie jest dzisiaj już górnolotnym frazesem, ale faktem, który jest zaliczany do największych motywatorów wśród młodego pokolenia. Powód? Jeden dobrze nagrany telefonem film opublikowany na YouTube może przynieść sławę w ciągu tygodnia. Jeszcze jeden? Wszyscy ludzie korzystający z internetu i mediów społecznościowych widzą zmiany zachodzące w świecie w czasie rzeczywistym w zaciszu małego pokoiku. Na tym poziomie więc zmotywuj siebie i innych pytaniem: co jest moją misją życiową? Czemu się w całości poświęcę? I na koniec: co zostawię po sobie po swojej śmierci? Jak zmienię świat?

Artykuł ukazał się w magazynie „Benefit”

logo_miesiecznik

Brak opinii
x

Zobacz najnowsze wideo dotyczące poznawania nowych osób

-