Jak rozwijać swoją kreatywność?

Hand holding colorful brain sketch on concrete background. Creative mind concept

Kreatywność to energia, która jest niezwykle potrzebna. Używamy jej do tego, aby wytworzyć coś z już istniejących składników, które nigdy wcześniej nie zostały w taki sposób połączone. Przykładem jest Kuchnia Fusion, w której łączy się dwie różne sztuki kulinarne, najczęściej narodowe, aby stworzyć coś nowego.

Jak stworzyć koncept, który do tej pory w ogóle nie istniał? Na pewno nie przez przypadek. Psychologia przywództwa szuka sprawdzonych modeli na pobudzenie kreatywności. Przedstawiam Ci te, które możesz sam wcielić w życie.

Poziomy logiczne

Rozróżniamy kilka poziomów logicznych: dedukcja, abdukcja, indukcja.

Poziom logiczny dedukcji to podejście naukowe polegające na zadawaniu sobie pytań nastawionych na konkretne odpowiedzi:

  • Jak?
  • Gdzie?
  • Dlaczego tak?
  • Po co?
  • Z kim?
  • Kto?

Jest to schemat naukowy, który zawęża Twój sposób myślenia i wspiera koncentrację.

Inny sposób myślenia to myślenie abdukcyjne, czyli poziome. Przestajemy zagłębiać się w szczegóły, ale szukamy innych opcji, które są na tym samym poziomie logicznym. Na tym samym poziomie logicznym będzie pies i kot bowiem należą do tego samego królestwa, czyli zwierząt. Abdukcja polega na tworzeniu najbardziej prawdopodobnego wyjaśnienia dla pewnego zbioru faktów. Ten rodzaj myślenia wykorzystywany jest często w rozumowaniach prawniczych i diagnostyce medycznej.

Trzeci sposób to indukcja. Polega na łączeniu w synergiczną całość wcześniejszych elementów. Jeżeli masz 3 składniki, np. telefon, komputer i odtwarzacz MP3, idąc śladem Stave Jobsa, możesz stworzyć iPhona, czyli nową jakość.

Żaden z wymienionych poziomów logicznych nie ogranicza kreatywności. Wręcz przeciwnie! Ich odpowiednie zastosowanie i testowanie różnych poziomów do rozwiązania danego problemu pozwoli Ci wygenerować więcej pomysłów.

Skup się na tym, co dzieje się tu i teraz

Wszelkie rozwiązania z przeszłości nie są kreatywne. To jest odświeżanie tego, co już kiedyś było. Koncentrowanie uwagi na tym, co dzieje się tu i teraz, zawsze jest związane z energią spontaniczności. Stosując tę technikę, zadaj sobie pytania:

  • Co widzę?
  • Co słyszę?
  • Co czuję?
  • Jak to się ma do „X”, gdzie „X” jest określonym konceptem, w którego zakresie potrzebujesz więcej rozwiązań.

Oto przykład: zastanawiasz się, w jaki sposób możesz lepiej rozwiązać konflikt z przełożonym. Zacznij opisywać rzeczywistość, to, co teraz widzisz i dostrzegasz. Zakotwicz się w teraźniejszości – w tym, co czujesz, co widzisz i co słyszysz. Zastanów się, w jaki sposób odnosi się to do sytuacji, którą chcesz rozwiązać.

Odpowiednia dieta i ruch

Odpowiednio się odżywiając, a co za tym idzie dostarczając wraz z pożywieniem konkretnych witamin i minerałów, jesteś w stanie lepiej stymulować swój mózg. Postaw na kasze, świeże rośliny, owoce, warzywa, orzechy oraz nasiona. Kluczowe będzie dostarczenie organizmowi witaminy B12, którą znajdziesz w wątrobie oraz rybach (np. Szczupak, Makrela).

Kreatywność wspomaga również ruch. Udowodniają to badania przeprowadzone na Middlesex University. Przed dwoma grupami uczestników badania postawiono taki sam problem. Pierwsza grupa tuż przed testem wykonała serię ćwiczeń fizycznych. Druga, od dłuższego czasu była w spoczynku. Grupa aktywna fizycznie przedstawiła znacznie więcej rozwiązań postawionego problemu.

Men drawing on the wall

Piramida Logana

Piramida Logana to model związany ze sposobem myślenia jednostek, grup, kultur, społeczeństw oraz ludzkości. Piramida została podzielona na sekcje.

Na samym dole są osoby, które nie osiągają nic. Wychodzą z założenia, że nie mają wpływu na zło, które spotyka ich w życiu. Odpowiedzialność za to przenoszą na innych. Kolejny poziom określa ludzi, którzy nie wierzą w siebie, ale jednocześnie są odważni. Jeśli przewrócą się na chodniku, powiedzą, że to ich wina, bo nie umieją chodzić. Wbrew pozorom ma to swoje plusy. Osoby na tym poziomie świadomości są w stanie wykreować więcej rozwiązań. Trzecią sekcję piramidy stanowią ludzie, którzy mówią i myślą o sobie: „jestem bogiem”. Model ich myślenia jest następujący: „jestem mądry, bo ty jesteś głupi”, „jestem wyjątkowy, bo ty jesteś przeciętny”. Myślenie w tych kategoriach daje sprawczość i pewność siebie. Nie daje natomiast poczucia bezpieczeństwa grupie, ponieważ interes jednostki jest najważniejszy. Kolejny poziom to myślenie związane z grupą – wszyscy „jesteśmy bogami”. A co za tym idzie, „damy radę”. To myślenie w kategoriach: „co my możemy zrobić, żeby więcej ludzi było zadowolonych?”.

Zaprezentuję to na przykładzie. „Jestem bogiem” to np. Michael Jordan, a „jesteśmy bogami” to jego drużyna, czyli Chicago Bulls. Jeśli drużyna składa się wyłącznie z zawodników, którzy myślą o własnym interesie, nie są w stanie wygrać jako drużyna. Jeśli zespół tworzą osoby, których interes jest skupiony na interesie grupy, a więc dobro zespołu jest ważniejsze niż dobro jednostki, drużyna odniesie zwycięstwo.

Na szczycie piramidy znajduje się sekcja, którą możemy określić słowami: „świat jest piękny”. To poziom dla tych, którzy tworzą rzeczywistość. Nie oglądają się na konkurencję – patrzą wyłącznie na to, co chcą osiągnąć. Szukając rozwiązania, odpowiadają na pytania:

  • Jaki świat chcę stworzyć?
  • Jaka jest moja wizja?
  • Jakie są moje plany?

Dzięki temu są kreatorami rzeczywistości. Nie konkurują z innymi, a więc pozbawiają siebie ograniczeń.

Na którym poziomie piramidy jesteś? Co możesz zrobić, aby wejść na poziom kreatywności?

Rób nowe rzeczy

Kolejną techniką, która wzmaga kreatywność, jest robienie nowych rzeczy. Idź do nowej restauracji, kup magazyn, którego nigdy wcześniej nie czytałeś, obejrzyj nowy program w telewizji, zaplanuj podróż do nowego kraju itd. Zadaj sobie pytanie: „czego jeszcze nie robiłem do tej pory?”, spisz odpowiedzi i zrób to! Robienie nowych rzeczy jest świetnym stymulatorem kreatywności.

Pozycje percepcyjne

Patrz na świat poprzez różnego rodzaju filtry poznawcze. Pozycja percepcyjna nr 1 jest to pozycja: „co ja na ten temat myślę?”, „co ja czuję?”, „co ja sądzę?”. Pozycja nr 2 to „co ty czujesz?”, „jak ja bym się czuł, wchodząc w twoje buty?”, „jak ty postrzegasz tę sytuację?”. Zastanów się, jak dana sytuacja wygląda systemowo a jak dla kogoś, kto ma do niej dystans. Możesz też przefiltrować sytuację przez tok rozumowania i postrzegania świata Twoich autorytetów lub idoli. Np. co zrobiłby Einstein, Budda lub Jezus.

 

Astro Teller, wieloletni kierownik laboratorium Google X (pracującego nad takimi projektami jak Google Glass i Waymo – googlowski samochód bezzałogowy), powiedział kiedyś, że tym, co nas ogranicza nie jest IQ, ale odwaga i kreatywność.  Ty poznałeś właśnie kilka naukowych sposób wspierania kreatywności. Nie potrzebujesz niczyjej pomocy, by wcielić je w życie – możesz skorzystać z nich od razu. Pamiętaj, że kreatywność rodzi się tu i teraz. Jest dynamiczna i łatwo ją stymulować. Wykorzystaj to.

 

Brak opinii