8 małych rzeczy, które poprawią Ci humor

Happy senior woman in front of a wall

Emocje są faktem. Są reakcją ciała połączoną z myślą. Nie ma emocji, która jest dobra lub zła, bo definiuje je kontekst. Jeżeli umiesz świadomie obserwować swoje emocje i wpływać na proces ich odczuwania, zyskujesz nad nimi kontrolę.

Zrozumienie synergii ciała i myśli w kontekście odczuwania emocji jest kluczowe. Uśmiech bowiem nie tylko jest reakcją ciała na dobry humor, lecz także może stanowić bodziec, który go wywołuje. To ważne, ponieważ dobry humor to również zwiększona proaktywność, efektywność i kreatywność. Pozytywnie nastawieni ludzie żyją dłużej, lepiej radzą sobie ze stresem bądź porażkami, rzadziej się przeziębiają i rzadziej chorują na serce.

Oto 8 prostych czynności, które możesz zrobić, aby poprawić swój humor.

Wyprostuj się

Siedzenie lub stanie z wyprostowanymi plecami polepsza humor i koncentrację oraz dodaje energii. Badania przeprowadzone przez holenderskiego naukowca Erika Pepera dowiodły, że osoby siedzące prosto mają większą tendencję do przypominania sobie miłych wspomnień oraz generalnie myślenia o przyjemnych rzeczach. Eksperyment, który Peper przeprowadził na grupie swoich studentów, pokazał również, że studenci wykonujący podskoki w trakcie przerw w wykładach odczuwali więcej energii niż osoby, które melancholijnie i powoli spacerowały. Ci drudzy odczuwali bowiem spadek energii i motywacji.

Wejdź w tu i teraz

Weź głęboki oddech – on wprowadzi Cię do tu i teraz i pozwoli na obserwowanie emocji bez identyfikowania się z nimi. Kontrolując oddech, kontrolujesz emocje. Zamknij oczy i skup się na własnym ciele.

Jeśli czujesz przygnębienie, to dlatego, że żyjesz w przeszłości. Jeśli czujesz niepokój, to dlatego, że żyjesz w przyszłości. Jeśli czujesz spokój, to dlatego, że żyjesz w teraźniejszości.

Więcej na temat bycia obecnym mówię na moim kanale YouTube.

Prezent

Pomaganie innym jest dla nas korzystne i pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie. Wręczając prezenty, czujemy się lepiej niż w momencie ich otrzymywania. Dzieje się tak, ponieważ organizm obdarowującego produkuje więcej przeciwciał i endorfin. Mały gest dla drugiej osoby to prosty sposób na poprawę Twojego humoru.

Eksperyment z ołówkiem

W popularnym badaniu z lat 80. dowiedziono, że trzymanie ołówka w zębach pozytywnie wpływa na humor – w trakcie wykonywania tej czynności aktywowane są mięśnie twarzy odpowiedzialne za uśmiech.

Badanie mimicznego sprzężenia zwrotnego autorstwa Fritza Stracka, Leonarda Martina i Sabine Stepper wykazało, że osoby imitujące w ten sposób uśmiech identyfikowały zaprezentowane im bodźce (komiksy) jako zabawniejsze.

Natura koi

Już 5 minut spędzone na świeżym powietrzu jest w stanie znacząco poprawić nastrój. Przebywanie w naturalnym środowisku łagodzi stres, poprawia humor i zwiększa zdolności poznawcze. Natura ładuje baterie.

Woman celebrating nature and reaching the summit of a high mountain as she stands with her back to the camera and arms extended looking out over mountain ranges and valleys in a panoramic landscape

Bądź sprawczy

Wyznacz sobie mały cel, którego wykonanie jest realne w najbliższym czasie, np.: „Kupię dziś gazetę i przeczytam ją po obiedzie”. Jeśli uda Ci się je wykonać, Twoje poczucie sprawczości wzrośnie, a to podniesie Twoją samoocenę i poprawi samopoczucie.

Ulubiona kawa

W trakcie tak niepozornej czynności jak wypicie filiżanki ulubionej kawy aktywizuje się rejon w mózgu odpowiedzialny za przyjemność. Wtedy również może zadziałać ślad pamięciowy i przy piciu ulubionego napoju zaczniesz przypominać sobie miłe wspomnienia związane z tą czynnością.

Wdzięczność

Wdzięczność to jedna z największych energii w naszym życiu. Aby w prosty sposób poprawić humor, stwórz listę rzeczy, za które jesteś wdzięczny, lub kilku dobrych rzeczy, które spotkały Cię w tym tygodniu/miesiącu/roku. Możesz na niej zawrzeć pozornie błahe sytuacje, jak punktualny przyjazd tramwaju, lub też ważniejsze osiągnięcia, jak otrzymanie nowej pracy.

Regularne wykonywanie tego ćwiczenia to doskonały nawyk praktykujący bycie wdzięcznym.

Wszystkie emocje są ulotne i służą do wypełnienia istniejącego braku. Pamiętaj, że niezależnie od tego, jak się czujesz, jeśli będziesz zachowywał się w sposób adekwatny do samopoczucia, jakie chcesz mieć, odpowiednie emocje się pojawią.

1 Opinia
x

Zobacz najnowsze wideo dotyczące poznawania nowych osób

-