10 technik motywacyjnych, które rano podniosą Ci nogi do biegania

24-800x534

Albo do pójścia na siłownię, albo na nordic walking, albo na zwykły spacer. O tym, że sport to zdrowie, wie każdy. O tym, że cukrzyca czy choroby kardiologiczne wynikają z otyłości, też każdy wie. Nie jest żadną tajemnicą, że sport wpływa również na dobrostan psychiczny. Ale sama wiedza nie wystarczy, trzeba mieć jeszcze motywację, czyli umiejętność takiego zarządzania emocjami, by je ukierunkować na cel i podjąć konkretne działania, aby go zrealizować. Poniższe techniki pomogą Ci w tym zakresie.

1. Co chcesz osiągnąć?
Bez poprawnie sformułowanego celu nie ma mowy o motywacji. Musisz więc dokładnie wiedzieć, co chcesz osiągnąć. To musi być zapisane na kartce, proste do zapamiętania, możliwe do fizycznego wykonania. Zamiast myśleć: chcę być zdrowy, napisz: biegam trzy razy w tygodniu przed śniadaniem przez pół godziny. To pierwsze jest abstrakcyjne, to drugie – konkretne i wykonalne, bo dotyczy zachowań.

2. Opowiedz o tym innym ludziom
Publiczne zobowiązanie pomaga, więc poinformuj o swoim celu wszystkie ważne dla Ciebie osoby. Rodzina to początek, potem niech będą znajomi, a w dalszej kolejności – ludzie z mediów społecznościowych. Taka obietnica będzie Ci przypominać, że słowo się rzekło, a ponieważ jesteś człowiekiem honorowym, nie będziesz się z tego później wycofywał.

3. Dlaczego możesz to zrobić?
Pewność siebie przynosi nie tylko więcej pieniędzy, lecz także lepsze wyniki w szkołach i sporcie. Ludzie asertywni są bardziej zmotywowani i łatwiej osiągają cele. Ta pewność siebie to nie żadna cecha wrodzona, ale stan psychiczny, który się samemu powoduje określonymi zachowaniami i sposobem myślenia, opartym m.in. na poczuciu bycia kompetentnym. Właśnie: znajdź trzy powody mówiące o tym, że możesz osiągnąć ten cel.

4. Pozbądź się wymówek
Weź kartkę papieru i wypisz na niej wszystkie wymówki, które na pewno będziesz wymyślał. Brak czasu, problemy zdrowotne, argumenty dotyczące złej pogody, braku ochoty itp. – nie ma znaczenia, jak będziesz się oszukiwał, po prostu bądź z góry przygotowany na swoje słabości i od razu przygotuj się na to, co sobie odpowiesz na daną wymówkę. Nie mam czasu? Bzdura, czas się robi, więc możesz go zrobić też na sport. Nie mam ochoty? To włącz motywującą muzykę itd.

5. Zobacz całość układanki
Poszczególne części naszego życia są ze sobą powiązane, nierzadko w sposób niewidoczny na pierwszy rzut oka. Ale wszystko składa się na system naczyń połączonych, w którym jeden kontekst wpływa na pozostałe. Gdy będziesz osiągał lepsze wyniki w sporcie, zaczniesz korzystać z tej samej dyscypliny w swojej pracy i zbliżysz się do kolejnych rezultatów. Zmieni się Twoje życie seksualne, bo będąc pewniejszym siebie i mając większe poczucie atrakcyjności, staniesz się lepszym kochankiem. Pomyśl, jak sport zmieni konkretnie poszczególne części Twego życia.

6. Stań się wzorem do naśladowania
Robimy więcej dla innych niż dla siebie, bo altruizm bardziej stymuluje ciało do wydzielania hormonów szczęścia. Dla kogo więc możesz się stać wzorem do naśladowania, uprawiając systematycznie sport? Dla swojego dziecka, które dzięki Tobie nie będzie otyłe? Dla partnera, który będzie o siebie bardziej dbał, dzięki czemu Wasz związek się rozwinie? Dla kolegów z pracy, którzy zobaczą w Tobie osobę wszechstronną? Pomyśl, kto potrzebuje Ciebie w najlepszej formie.

7. Co chcesz udowodnić?
Każdy chce coś pokazać światu. Może udowodnić leniwemu rodzicowi, że można. Może pokazać otyłemu małżonkowi, że chcieć to móc. Może sobie samemu dowieść, że najwyższy czas wejść na kolejny etap rozwoju i pokonać w sobie jakieś ograniczenia. Tym, którzy mają coś do udowodnienia, nie brakuje motywacji, a jeśli mają motywację, to podejmują działania.

8. Co Cię tak naprawdę powstrzymywało?
Wymówki to tylko wierzchołek góry lodowej, pod spodem zawsze kryją się określone przekonania. Każdy kilogram nadwagi, poza sytuacjami dotyczącymi chorób, reprezentuje konkretną myśl, którą mamy na swój temat, np. „Nie chcę schudnąć, bo się chronię przed mężczyznami” albo „Jeśli zacznę w zdyscyplinowany sposób uprawiać sport, to nie będę już mógł udawać, że lubię swoją pracę, choć tak naprawdę chętnie bym z niej odszedł”. Zadaj więc sobie pytanie, co naprawdę Cię hamowało, i skonfrontuj się z demonami chowającymi się pod pozorem lenistwa, braku czasu czy ochoty.

9. Użyj wyobraźni i uszu
Badania dowiodły, że korzystanie z wyobraźni i muzyki stymuluje naszą ochotę do ćwiczenia i podnosi jego jakość. Wyobrażaj więc sobie w jak największych detalach, jak uprawiasz sport: z kim, gdzie, jak dokładnie to robisz, o której godzinie, jak wyglądasz, jak dobrze się czujesz itd. Włącz sobie także motywującą muzykę – taką, dzięki której Twoje ciało samo będzie się podrywało do działania.

10. Znajdź wsparcie
Dobry trener opracuje Ci plan treningowy, można biegać wspólnie ze znajomymi, a sportowy weekend z rodziną na pewno Was zbliży. W grupie jest raźniej, w grupie jest większa motywacja, w grupie można się wymieniać doświadczeniami i razem osiągać cele. Otaczaj się ludźmi, którzy są ambitni i wesprą Cię emocjonalnie czy merytorycznie w osiąganiu Twoich sportowych celów.

Artykuł ukazał się w najnowszym dodatku Przeglądu Sportowego „Czas na Fitness”.

pl823-1024x256

2 Opinii