10 elementów konstruktywnej rozmowy

mitarbeitergespräch

Komunikacja jest elementem życia, bez którego nie jesteśmy w stanie funkcjonować. Od tego, jak dobrze opanowałeś tę umiejętność, zależy jakość Twojego życia. Oto 10 elementów konstruktywnej rozmowy, dzięki którym poprawisz komunikację zarówno na polu osobistym, jak i zawodowym.

1. Konstruowanie przyszłości

Do konstruktywnej rozmowy nie wystarczy jedynie diagnoza rzeczywistości, czyli tego, co dzieje się w danym momencie lub wydarzyło się do tej pory. Konstruktywny sposób komunikacji dotyczy tego, co wydarzy się w przyszłości. Diagnozując swoje braki, powiesz: Nie znam niemieckiego i umiejętności z zakresu przekonywania. Konstruując przyszłość, powinieneś powiedzieć: Chcę się nauczyć niemieckiego i zdobyć umiejętność przekonywania. Następnie przejdź do tego, co w przyszłości możesz zmienić, aby te cele osiągnąć.

Zmieniać można tylko przyszłość, na przeszłość nie masz już wpływu. Diagnozując i kładąc nacisk na te elementy, które z jakichś powodów nie działają, podcinasz skrzydła sobie i innym. Podstawowym elementem konstruktywnej rozmowy jest myślenie o tym, jak to, co mówisz, zmienia przyszłość.

2. Cel

Każda konstruktywna rozmowa musi mieć cel. Mówiąc coś, zadaj sobie pytanie: Po co to mówię? Wracający z pracy mąż, który od progu narzeka na ciężki dzień w pracy, nie wie, że jego przekaz jest bezcelowy. W ten sposób mężczyzna uwalnia negatywne emocje. Jest mu to potrzebne, jednak nie musi tego robić kosztem żony i dzieci, którzy zarażeni jego negatywnymi emocjami zaczną się teraz martwić.

3. Wizualizacja

Chcąc formułować swoje stanowisko w sposób konstruktywny, zadaj sobie pytanie: Czy mój rozmówca może to zobaczyć? Nie dawaj rad w stylu: Weź się za siebie! Mózg Twojego odbiorcy nie może sobie tego zdania zwizualizować. Jeżeli zależy Ci na zmianie zachowania rozmówcy, bądź precyzyjny. Powiedz: Przeczytaj książkę, skończ dany kurs, naucz się konkretnej umiejętności.

4. Wykonalność

Przykazanie dziecku, by było grzeczne, nie jest komunikatem konstruktywnym. Słowo „bądź” jest fizycznie nieegzekwowalne, a pod przymiotnikiem „grzeczny” może kryć się wiele znaczeń. Nie mów: Bądź grzeczny, powiedz: Odłóż zabawkę na miejsce.

5. Dawanie przykładów

Mamy skłonność do zapominania informacji opartych wyłącznie na teorii. Dzięki dawaniu przykładów efektywniej stymulujesz mózg rozmówcy. Posłużmy się zatem kolejnym przykładem (!). Załóżmy, że chcesz przekonać znajomych do tego, aby zainteresowali się rozwojem osobistym. Nie mów im: Rozwój osobisty jest fajny. „Fajny” to słowo wydmuszka, które nie zawiera merytorycznej treści. Powiedz: Rozwój osobisty jest interesujący i przydatny, dzięki niemu poznałem techniki, w efekcie których schudłem 5 kg i dostałem podwyżkę w pracy. Tak sformułowany przekaz łatwiej zapamiętać i zrozumieć. Posługując się przykładami, będziesz lepiej przekonywał innych do swoich pomysłów.

 

Group of friends toasting to a celebration with drinks while hanging out at a restaurant on a rooftop terrace

 

6. Odniesienie do zachowań

Konstruktywna rozmowa odnosi się do konkretnych zachowań, a nie osobowości. Zachowania łatwo zmieniać, znacznie trudniej zmienić czyjąś osobowość. Chwaląc, odnoś się do zachowań. Mów: Świetnie się ubrałeś, Dostałeś bardzo dobrą ocenę zamiast: Jesteś wspaniały, Jesteś wyjątkowy. Ten sam model odnosi się do przekazywania negatywnego feedbacku. Zamiast rzucać: Jesteś idiotą, powiedz, które zachowanie Twojego rozmówcy Ci się nie podoba i jak może je zmienić. Korzystaj z niezwykle konstruktywnej formuły: Następnym razem zrób to…

7. Konkretyzowanie przekazu

Kolejnym elementem konstruktywnej rozmowy jest odejście od generalizowania przekazu na rzecz jego konkretyzacji. Mów o sytuacjach jednostkowych. Konstruktywna rozmowa opiera się na faktach. Zdanie: Dostałem od ciebie dwie rady jest faktem, natomiast stwierdzenie: Zawsze mi mówisz, co mam robić jest daleko posuniętą instalacją, z której niewiele wynika.

8. Mierzalność

Chcesz namówić znajomych na wspólne wakacje? Mówisz: Będzie świetnie. Rzeczywiście chcesz, aby tak w istocie było, jednak jak zmierzyć świetność? Mów o rzeczach, które jesteś w stanie zmierzyć, czyli określić, w którym momencie osiągniesz to, co zamierzyłeś. Zastanów się nad trzema wyznacznikami osiągnięcia celu i powiedz znajomym: Pojedźmy na wspólne wakacje, w trakcie których wypoczniemy, nauczymy się czegoś nowego i poznamy ciekawych ludzi. Takie formułowanie celu jest zgodne z psychologią osiągnięć i doprowadzi Cię do jego realizacji.

9. Ekologia

Ekologia w kontekście konstruktywnych rozmów oznacza, że formułowane treści muszą być przydatne dla całego systemu. Wracając do poprzedniego przykładu: jeżeli jeden z Twoich znajomych z jakiegoś powodu nie może z Wami jechać na wakacje, nie mów: Trudno, jedziemy bez ciebie, ale zastanówcie się wspólnie, co musi się stać, aby dana osoba mogła do Was dołączyć. Ekologia to myślenie o tym, co jest dobre dla wszystkich w systemie. Gdy jesteś w grupie, nie ma czegoś takiego jak niezależność. Jako społeczeństwo tworzymy mechanizm naczyń połączonych.

10. Jednoznaczność

Miłość i lojalność są pojęciami wieloznacznymi, mają wiele desygnatów. Wieloznaczność w komunikacji jest przyczyną wielu kłótni i konfliktów. W konstruktywnej rozmowie bądź precyzyjny.

Uczenie się i stosowanie konstruktywnych rozmów to inwestycja, która bardzo szybko się zwraca. Dzięki nim będziesz lepiej czuł się w relacjach, łatwiej przekonywał do swoich racji siebie i innych, udzielał lepszego feedbacku i skutecznie delegował obowiązki w pracy.

Brak opinii